معرفی پایانه فروش

خدمات خاص برای پایانه های خاص  

POS Printer   : این کارتخوان ها مخصوص سازمان هایی است که نیاز به چاپ فیش خاص دارند. در این حالت امکان چاپ اطلاعات رسید تراکنش بر روی برگة موردنظر (مانند فیشهای واریزی شعبه) توسط POS Printer وجود دارد و این رسید ماندگاری بسیار بالاتری نیز نسبت به رسید POS های معمولی دارد.)

پایانه های چند پذیرنده یا چند حسابی: در این پایانه ها امکان انتخاب حساب موردنظر (حداکثر 8 حساب) جهت واریز وجه تراکنش وجود دارد و یک دستگاه POS با 8 حساب مرتبط می گردد.

PC POS   (خاص سازمان ها )

باتوجه به نیاز بعضی از ادارات و سازمانها ، بانک ملی ایران تصمیم به گسترش سیستم POS و اتصال دستگاه پایانه فروش به سیستم    PC ‌(رایانه) نموده است که در حال حاضر این پروژه جهت سازمان امور مالیاتی ، سازمان تامین اجتماعی ، ادارات ثبت اسناد کشور انجام پذیرفته است . از  ویژگی های این پایانه ها اتصال کارتخوان به رایانه و عدم نیاز به ورود مبلغ از روی دستگاه pos می باشد. در اینگونه کارتخوان ها کلیه اطلاعات اعم از مبلغ، شناسه واریز، پیامهای خطا و .. از طریق رایانه قابل مشاهده بوده و امکان مدیریت بهتر وجوه دریافتی به پذیرنده داده می شود.

کارتخوان های بارکدخوان:  این دستگاه ها دارای سیستم بارکد خوان بوده و امکان تسریع و دقت در ورود اطلاعات قبوض و یا دیگر اطلاعات را فراهم می نماید. به زودی امکان استفاده از این پایانه ها برای خریدهای جدول نیاز به کارت استفاده خواهد شد.

تقسیم بندی POS بر اساس نوع ارتباط:

پایانه های بانک ملی ایران از نوع ارتباط با مرکز دیتا به سه دسته تقسیم شده و پذیرندگان براساس نیاز خود می توانند نوع آن را انتخاب کنند.

1-  Dial up Modem :

این دستگاهها که جزو رایج ترین نوع POS میباشند ، با استفاده از یک مودم داخلی و یک رشته خط تلفن با مرکز سوئیچ کارت ارتباط برقرار می نمایند .

2- Lan Pos :

مورد استفاده در مراکزی از قبیل فروشگاههای زنجیره ای که نیاز به نصب چند دستگاه باشد ، با اتصال کارت شبکه ( LAN ) موجود در دستگاهها به یک سوئیچ و در نهایت برقراری ارتباط با سیستم مرکزی انجام میشود .

3- GPRS/GSM   Modem

در مکانهاییکه امکان برقراری ارتباط از طریق خط تلفن میسر نمیباشد با استفاده از این نوع دستگاهها با نصب یکعدد سیم کارت در داخل دستگاه ، امکان اتصال به شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویسهای GSM و GPRS وجود خواهد داشت . ارتباط از طریق GPRS بدلیل  استفاده از IP Address   و نحوه ارتباط از نظر سرعت انتقال اطلاعات ، امنیت و صرف جوئی در هزینه از سرویس GSM مناسبتر می باشد.  GSM مناسبتر میباشند.

زمان انتقال وجه در پایانه های فروشگاهی  

شایان ذکراست بدلیل الزام بانک مرکزی به اجرای طرح شاپرک، واریز آنی وجوه تراکنش های پایانه های فروش متوقف و تسویه تراکنش ها بر اساس جدول زمانی ذیل ظرف مدت 4 تا 5 ساعت صورت می پذیرد:

 

سیکل های گردش مالی شاپرک در سامانه پایا

شماره سیکل

شرح

شروع عملیات شاپرک و پاشا

شروع واریز به حساب پذیرندگان

1

تراکنش های انجام شده از ساعت 18 عصر روز قبل تا 4 صبح

04:00

07:00

2

تراکنش های انجام شده از ساعت 4 صبح تا 8 صبح

08:00

10:15

3

تراکنش های انجام شده از ساعت 8 صبح تا 10 صبح

10:00

12:15

4

تراکنش های انجام شده از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر

12:00

14:15

5

تراکنش های انجام شده از ساعت 12 ظهر تا 14 بعد از ظهر

14:00

16:30

6

تراکنش های انجام شده از ساعت 14 بعد از ظهر تا 16:30 عصر

16:30

19:00

 

 

7

تراکنش های انجام شده از ساعت 16:30 عصر تا ساعت 18 عصر

18:00

21:00

 وجوه تراکنش های بعد از ساعت 18، صبح روز بعد واریز می گردد.

واریز در روزهای تعطیل در دو سیکل 4 و 5 طی ساعت 14:15 و 16:30 صورت می پذیرد.

تراکنش هایی که با مغایرت مواجه می شوند، پس از 48 ساعت توسط گروه رفع مغایرت شاپرک به حساب واریز می گردند.

در حال حاضر بیش  از  384،075 هزار دستگاه (P.O.S) بانک ملی ایران در مراکز مختلف نصب بوده و عملکرد دستگاه به شرح ذیل می باشد:

واریز کردن پول از حساب دارنده  کارت (مشتری) به حساب پذیرنده کارت (فروشنده) که با اطمینان کامل صورت می پذیرد.

گرفتن موجودی حساب هر یک ازدارندگان کارت و چاپ بر روی کاغذ و ارائه آن به دارندگان کارت

پرداخت قبوض خدماتی

  • خرید کالا و خدمات بدون نقل و انتقال فیزیکی پول
  • کاهش مراجعه حضوری به شعب
  • ایچاد امنیت مالی و روانی برای مشتریان
  • کاهش زمان انتظار برای پرداخت هزینه کالا و خدمات
  • و..

 

توصیه ها و نکات ایمنی

استفاده از کارت صرفا مخصوص دارنده (صاحب) کارت می باشد . لذا از واگذاری کارت و افشای شماره شناسایی فردی (رمز محرمانه) خود به دیگران جدا خودداری نمایید.

در صورت افشای شماره شناسایی فردی می توانید رآساً نسبت به تغییر آن از طریق دستگاههای خودپرداز و یا با مراجعه به یکی از شعب سیبا اقدام نمایید . بدیهی است با تغییر رمز ، رمز قبلی غیر فعال می گردد.

حتی الامکان سعی شود شماره شناسایی فردی (رمز) خود را به خاطر سپرده و از نوشتن آن بر روی کارت و یا نگهداری آن، به همراه کارت جداً خودداری نمایید.

برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی چنانچه رمز کارت تا سه نوبت متوالی اشتباه وارد شود، کارت یرفعال خواهد شد لذا به منظور فعال نمودن مجدد کارت به یکی از شعب سیبا مراجعه فرمایید.

دارنده ملی کارت موظف است در صورت سرقت یا فقدان کارت مراتب را سریعا به یکی از شعب سیبا اعلام و یا از طریق تلفن بانک سیبا ،‌نسبت به غیر فعال کردن آن اقدام نماید.

از قراردادن کارت خود در مجاورد میدان های مغناطیسی ( آهن ربا ، تلفن همراه ، دستگاههای الکترونیکی و ...) یا زیر تابش مستقیم نور و حرارت خودداری نمایید.

در نگهداری ملی کارت خود دقت لازم را مبذول فرمایید.

همین که مشتریان گرامی در هنگام مراجعه به موسسات طرف قرارداد به راحتی و بدون نگرانی از حفظ امنیت پول خود بتوانند در کمترین زمان ممکن هزینه کالاها و خدمات خریداری شده را پرداخت کنند، خود گامی بسیار اساسی است . افزون بر این در پرتو این پدیده حجم عمده ای از مراجعات فیزیکی به شعب بانک که خود می تواند مشکلاتی نظیر ترافیک شهری،‌آلودگی هوا، خستگی و ... را ایجاد کند، کاهش خواهد یافت. بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور افتخار دارد که برای کاهش فاصله سیستم بانکی کشور نسبت به بانکداری مدرن و الکترونیک همواره در تلاش است.

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه ها ، شرکت های تعاونی،‌هنل ها ، بیمارستان ها، داروخانه ها، آژانس های مسافرتی، شرکتهای بیمه ، مراکز تفریحی و ... تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که در راستای خدمات رسانی هر چه بیشتر ، این گونه خدمات در سطح کشور بسط و گسترش خواهد یافت.

لیست  مراکز پذیرنده

توجه :پذیرندگان بانک ملی پس از عقد قرارداد با بانک ودریافت پاکتی حاوی کد کاربری و رمز عبور می توانند با مراجعه به سایت بانک ریز تراکنشهای انجام شده توسط پایانه فروش را مشاهده نمایند.

 

 

نحوه درخواست و دریافت فایل مربوطه

کلیه اشخاصی که در بانک ملی دارای حساب می باشند می توانند با مراجعه به شعبه ای که حساب دارند و تکمیل فرم ذیل درخواست خود را به شعبه تحویل دهند و در صورت موجود بودن دستگاه تا یک هفته بعد از تکمیل فرم درخواست ، دستگاه در محل مورد نظر نصب می گردد.

کلیه مراحل درخواست دستگاههای (P.O.S) بانک ملی و تراکنشهای مالی انجام شده در آن بدون هزینه و کارمزد می باشد.

تعداد دستگاه در پایان سال 1389:                        384،075

تعدادتراکنش در طی سال 1389:                          33،584،514

مبلغ ترکنش در طی سال 1389:                          76،631،057،558،352

شماره تلفنهای پشتیبانی:                                  88903363  و   88940013

فرم درخواست دستگاه 

منبع: سایت بانک ملی ایران

/ 0 نظر / 554 بازدید